Gardinbus

Hvordan ser en typisk dag ud for en Gardinbus-konsulent på farten? Vi har taget fat i Nicolai, som til daglig kører på de Fynske motorveje. Det var derfor passende, at vores interview derfor også opstod der – helt præcist på Svendborgmotorvejen. Læs endelig med!

 

Hvad er en Gardinbus-konsulent og hvordan ser en typisk dag ud?

”En Gardinbus-konsulent er en der kører hjem til kunder og rådgiver og vejleder kunden til den løsning, som passer dem bedst.”

”Vi har imellem 3-4 kundebesøg om dagen – helt afhængig af, hvor langt der er mellem kunderne. Min dag starter omkring kl. 9, hvor jeg er ude hos den første kunde. Vi har afsat 2 timer til hvert kundebesøg inklusiv kørsel, så vi sikrer os, at der er tid til opmåling, rådgivning og eventuelle spørgsmål. Det giver ca. 1-1 ½ time hos kunden.” fortæller Nicolai.

Hvad er det bedste ved at køre som Gardinbus-konsulent og hvordan endte du egentlig som konsulent?

”Jeg har været hos UNIG i 5 år, hvor jeg startede inde i kundeservice som kundeservice-medarbejder og henad vejen fik flere kasketter på. Det gav mig virkelig blod på tanden og jeg følte, at jeg var klar til at prøve noget nyt, men var samtidig ikke helt færdig med UNIG. I mine år i kundeservice havde jeg tillært mig så meget produktkendskab og jeg ville ud at anvende det i praksis og samtidig havde produkterne i hænderne.”

Nicolai fortsætter: ”Heldigvis kom muligheden for at starte som konsulent, så jeg hoppede på den med det samme. Jeg startede som Gardinbus-konsulent for 1 år siden og jeg har ikke fortrudt det en eneste gang! Det allerbedste er at hjælpe kunderne og gøre dem glade og lave nogle løsninger med dem, som de vil være glade for i mange år.”

Hvordan giver du kunderne en god oplevelse?

”Det jeg gør for at kunderne for en god oplevelse med mig, når jeg besøger dem i deres hjem er at de får mere end det de havde regnet med, når de bestiller en GB. Det vil sige, at man udfordrer dem i forhold til farver, i forhold til gardintype, sådan at ens egne input det altid bliver en mulighed for kunden udover det de selv havde forestillet sig.”

”Så er der den generelle service i forhold til ens humør, spørge om de f.eks. vil have bordet i deres trækarm inden man bare skriver det ind – ingen antagelser. Jeg spørger altid kunden én gang for meget end én gang for lidt. Jeg laver tilbuddet på stedet, så det er frisk i hukommelsen hos kunden og så de ikke skal vente i flere dage på at få et tilbud. Det er de små ting, som gør det til en god oplevelse med UNIG.”

Hvilke type gardin og farver er mest populære hos kunderne anno 2022?

”Det mest populære gardin er helt klart plissegardiner. Hvis jeg har 10 kunder, så er 6-7 af dem interesseret i plissegardiner. Grunden til det er, tror jeg, fordi at det er fremme i tiden og så har folk set Up&Down system, hvor kan placere gardinet lige som det passer en – og det er bare noget som sælger. Derudover er plissegardiner det mest minimalistiske.”

”Vi har en rigtig god palette af farver på alle vores gardintyper syntes jeg. I forhold til hvad der hitter og trender rigtig meget i øjeblikket, så er det meget de her sand, naturfarver i forskellige toner, altså nogle er lyse andre er lidt mere mørke, men ovre i den boldgade, fordi det giver et lidt varmere udstråling i deres hus kontra grå, som tidligere var trenden. Så meget natur og meget sand farver. Se nogle af de farver HER.”

”Heldigvis er der rigtig mange kunder, som er meget åbne for rådgivning, fordi det er jo ikke alle vinduer som egner sig til plissegardiner - her er det mit job at komme med et alternativ. Så snakker vi lidt om hvad de har af ønsker, og så ser jeg om deres ønsker matcher det som jeg vil rådgive dem til at vælge i det pågældende vinduesparti. ”

”Der er nogle forskellige ting, der gør sig gældende, det kunne jo være at hvis de f.eks. har en bred niche eller bredde vinduespartier, så er sådan noget som stofgardin eller lamelgardin rigtig, men hvis der er smalle vinduespartier, så ville jeg rådgive dem til at gå med plissegardiner eller sågar foldegardiner.”

”Det vigtigst for mig er egentlig, at kunden føler sig hørt og vi sammen ender op med den rigtige løsning til deres hjem.” afslutter Nicolai med et smil.